לפידות, ארקין וגבאי קונים אופציה לשליטה בכלל ביטוח

אלשטיין ואי.די.בי פיתוח שבשליטתו מכרו 10% מהמניות באופן מיידי לארקין וגבאי, 5% נוספים כאופציה לגורם שלישי, שהוא כפי שנחשף ב"כלכליסט" – לפידות, ו־3% נוספים כאופציה לאחד המשקיעים – ארקין.לפידות וגבאי אמורים להחזיק ב־4.99% כל אחד וארקין צפוי להגיע ל־8%. אבל המשמעות היא הרבה יותר גדולה. היא מביאה לסופה תקופה שבה כלל ביטוח התנהלה בחוסר ודאות מוחלט. חברה שהיה בה בעל שליטה – אלשטיין – אך חסר סמכויות כלשהן שכן מניותיו נוהלו בידי נאמן, ללא דירקטוריון שיידע לרסן או לכוון את המנכ"ל.

אייל לפידות בדרך לשיכון ובינוי עוצרים בכלל

החשיפה בליל שבת ב"כלכליסט" של לפידות כצלע השלישית במשקיעים – הכתה בתדהמה את אנשי שוק ההון. לפידות עזב בשבוע שעבר את הפניקס ואמור להתחיל בעוד חודש וחצי את תפקידו החדש כמנכ"ל שיכון ובינוי. לפידות קיבל הצעה מנתי סיידוף בעל השליטה הנכנס בשיכון ובינוי שכללה אופציות למניות בהיקף של 5% מהחברה, כך שהוא צפוי להחזיק ב־4.99% ממניות שיכון ובינוי בסוף התקופה של המימוש, לצד האחזקה בכלל.

המניות בכלל יעלו ללפידות 133 מיליון שקל, מתוכם 13.3 מיליון שקל ישלם מהונו העצמי. אי.די.בי בצעד חריג, תעמיד לו מימון של 90% לעסקה, כשאפשרות אחרת היא קבלת מימון מגופים בנקאיים. מדובר במימון חריג, במיוחד עבור מי שעל פניו לא צפוי למלא תפקיד ניהולי או אחר בחברה ואף לא יוכל להתמנות כדירקטור. אבל אלשטיין הגיע ככל הנראה למסקנה שהמוניטין של לפידות יכול להביא לעלייה בערך המניה.

בשבועות האחרונים התעורר פולמוס חריף לגבי השאלה אם לא מדובר בשכר חריג ולא ראוי, שמחכה ללפידות בשיכון ובינוי – כ־60 מיליון שקל כולל הטבות ואופציות למשך 5 שנים. הסערה הזו צפויה לגבור עכשיו לאור ההתפתחות החדשה.

לפידות מחזיק גם ב־1% ממניות הפניקס ששוויין כ־55 מיליון שקל כך שגיוס ההון העצמי לעסקה אינה בעיה מבחינתו, וכך גם האחזקה הצולבת. כלל ביטוח, כמו הפניקס, שותפה עם שיכון ובינוי בפרויקטים שונים, אבל כל עוד האחזקה של לפידות היא פיננסית והוא איננו מעורב בניהול כלל, אין לכך מניעה חוקית.

לפידות בחר להשקיע בכלל ביטוח ולא בהפניקס למשל, לאור השווי הנמוך של החברה ביחס להונה העצמי. בראייה שלו הפוטנציאל של כלל ביטוח להרחיב את שוויה גדול יותר. ראייה דומה יש לו לגבי שיכון ובינוי. לפידות צבר ידע בתחום הנדל"ן בשנותיו בבנק משכן בתחילת הקריירה שלו, אבל בעיקר בעסקאות הרבות של הפניקס בתחום באירופה ובישראל בהשקעות של מיליארדי שקלים.

מורי ארקין חוש הריח שלו מזהה הזדמנות עסקית

מורי ארקין עמד להיכנס לפני שנה לחברת ביטוח אחרת, ביטוח ישיר, בהשקעה של 90 מיליון שקל, אבל בסופו של דבר ויתר. אגב, השותפה של ארקין באותה השקעה בביטוח ישיר היתה אמורה להיות הפניקס של לפידות. השקעה של 220 מיליון שקל בכלל ביטוח היא השקעה לא גדולה עבורו, ונראה כי תחום הביטוח מעניין אותו.

ארקין צבר את הונו בחברת התרופות אגיס שייסד אביו, ואותה מכר ב־2004 לענקית התרופות פריגו תמורת 800 מיליון דולר. ב־2005 השקיע עם קבוצת סבן איפקס 170 מיליון דולר בחברת בזק ומכר אותן כעבור שלוש שנים לשאול אלוביץ' ב־470 מיליון דולר. הונו מוערך ב־1.5 מיליארד דולר והשקעותיו הנוכחיות הן בתחום הנדל"ן והביומד. את עסקיו מנהל בנו ניר ארקין שגם הוביל את החתימה.

לכתבה המלאה

ניר ארקין כלכליסט

עוד במגזין :

למה כדאי לכם לטוס לחופשה לבד?

הרעיון של חופשה סולו עשוי להיות מרתיע בהתחלה, אבל אם רק תחליטו לקפוץ ישירות למים העמוקים, זו יכולה להיות אחת החוויות המרגשות ביותר שתחוו בחיים.

איך חוסכים לטווח הארוך?

להתחתן, לקנות בית, להגיע לפרישה נוחה – כל אלה נקודות ציון גדולות בחיים, אשר עולות הרבה כסף. למרבה המזל, אתם לא צריכים לחסוך עבורם בבת

דילוג לתוכן